Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Kontrast:
  • A
  • A
  • A
  • A

Sceny z bezkresu

Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, see Kawalerowie Błotni – Sceny z bezkresu
Rozdroża, no rx 2012
Czas trwania: 50:55

Prezentowane utwory to efekt spotkania dwóch estetyk – muzyki współczesnej i tradycyjnej. Po raz pierwszy Sceny z bezkresu w wykonaniu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej i Kawalerów Błotnych zaprezentowane były w 2006 roku podczas 49. edycji Festiwalu Warszawska Jesień. Wersja płytowa uzupełniona została o interludia i postludium. Sceny z bezkresu nawiązują do uniwersalnego wymiaru kondycji człowieka starając się jednocześnie ukazać swoistość naszych czasów. Strukturę tej narracji wyznaczają stare ludowe pieśni traktujące o najważniejszych wydarzeniach w życiu człowieka: narodzinach i śmierci, advice miłości i zdradzie, radości i smutku.

Płyta powstała z inicjatywy Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”. Utwór Sceny z bezkresu powstał na zamówienie Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Interludia i postludium powstały na zamówienie Ośrodka „Rozdroża”.

Pomysł na artystyczne spotkanie Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej z grupą Kawalerowie Błotni oraz zamówienie utworu Sceny z bezkresu: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień – Tadeusz Wielecki (dyrektor artystyczny).

Scenariusz muzyczny utworu Sceny z bezkresu: Jerzy Kornowicz
Scenariusz muzyczny płyty: Jerzy Kornowicz i Jan Bernad

W utworze Sceny z bezkresu zostały zawarte fragmenty utworów:
Tadeusza Wieleckiego: Open Series 4. na kontrabas (1984); Jerzego Kornowicza: Tukuang – płaskowyż feniksów na marimbę (1984) – wyk. Pascal Zavaro (marimba) – nagranie z koncertu Francuskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej (Paryż 1985); Figury w oplocie na orkiestrę kameralną (1999) - wyk. Orkiestra Muzyki Nowej pod dyr. Aleksandra Lasonia - nagranie archiwalne Polskiego Radia (2000), Andrzej Solczak – reżyseria dźwięku; Mieczysława Litwińskiego: Słońce na głos i harmonium (1984).

Projekt okładki: Sławomir Księżniak
Fotografie: Hanna Linkowska, Marta Żak, Mariusz Wideryński
Tłumaczenia: Bartosz Wójcik

Nagrania płyty dokonano w dniu 6 grudnia 2008r. w Studiu Polskiego Radia w Lublinie.
Reżyseria nagrania: Paweł Skóra i Paweł Pruchnowski.
Zgranie i mastering - Tadeusz Sudnik.

ZESPÓŁ MIĘDZYNARODOWEJ SZKOŁY MUZYKI TRADYCYJNEJ pod kier. Jana Bernada
Śpiew: Anastazja Bernad (1, 4, 5, 6, 7, 8, 10), Zosia Bernad (3, 6, 7, 8, 10), Olga Kozieł (6, 7, 8, 10), Hanna Linkowska (6, 7, 8, 10), Klaudia Niemkiewicz (6, 7, 8, 9, 10), Magdalena Sawicka (6, 7, 8, 10), Ewa Stankiewicz (6, 7, 8, 10), Zofia Szyrajew (2, 6, 7, 10).

KAWALEROWIE BŁOTNI
Krzysztof Knittel – laptop, sampler, syntezator
Jerzy Kornowicz – fortepian
Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, drobne instrumenty perkusyjne
Mieczysław Litwiński – harmonium, skrzypce, cytra smyczkowa, śpiew
Tadeusz Sudnik – groovebox, efekty dźwiękowe
Tadeusz Wielecki – kontrabas

Dorota Szwarcman (Polityka):
"(...) Niezwykłe nastroje niesione przez tę muzykę będą podobać się wielbicielom eksperymentów Jana Garbarka z Hilliard Ensemble, ale ten zestaw jest czystszy i głębszy – choć są tu i fragmenty wcześniejszych utworów wymienionych kompozytorów (Wieleckiego, Kornowicza i Litwińskiego), to ogólnie ta warstwa jest pomyślana jako kontrapunkt dla tych pieśni (...)"

Płyta jest do kupienia na serpent.pl >>>