Aktualności

Duet : Karałow/Noetinger | rezydencja, nagrania, koncert

Duet : Karałow/Noetinger | rezydencja, nagrania, koncert

Duet : Karałow/Noetinger 

To pierwsze artystyczne spotkanie dwóch tak bardzo różnych osobowości : Andrzeja Karałowa – pianisty i kompozytora oraz Jérôme’a Noetingera – eksperymentatora i muzycznej legendy. Duet Karałow/Noetinger wspólnie dokona eksploracji muzycznych przestrzeni, wykorzystując do tego takie narzędzia, jak : preparowany fortepian, syntezatory, analogowy efekt taśmowy oraz legendarny magnetofon szpulowy Revox. Można spodziewać się nie tylko zaplanowanych – kompozytorskich wręcz – działań, ale także improwizacji. Plan do realizacji, to wykraczanie poza konwencjonalne gatunki muzyczne, łącząc elementy noise, ambientu, muzyki eksperymentalnej oraz creative music. Ostateczny materiał zostanie zarejestrowany i wydany przez Ośrodek Rozdroża na płytach winylowych oraz udostępniony w wersji digital.

Duet Karałow/Noetinger zaprezentuje efekty współpracy „na świeżo”, bo podczas niezwykłego koncertu live, który odbędzie się 11 maja 2024 roku o godzinie 19:00 w Studio Polskiego Radia im. Władysława Szpilmana. Koncert poprowadzi Ewa Szczecińska.

Retransmisja koncertu odbędzie się w nocy z 18 na 19 maja (o północy) w audycji Nocna Strefa na antenie Dwójki.

Organizatorem rezydencji, nagrań i koncertu jest Ośrodek Rozdroża. Program 2 Polskiego Radia jest współorganizatorem koncertu.

 

Pomysłodawcą i kuratorem projektu jest Grzegorz Paluch.

 

Partner:

___________________

 

Andrzej KARAŁOW (1991) – kompozytor, pianista, improwizator, pedagog. Doktor sztuk muzycznych. Od roku 2016 wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki (od 2020 roku jako adiunkt). Jest absolwentem tej uczelni w klasach kompozycji prof. Stanisława Moryto oraz fortepianu prof. Bronisławy Kawalla. Laureat wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m.in. w Paryżu, Atenach, Warszawie. Jest również laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów kompozytorskich, między innymi w Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Miskolcu (Węgry). W roku 2018/19 został objęty mentorskim programem LPO Young Composers Programme, w ramach którego prawykonana została kompozycja napisana dla London Philharmonic Orchestra w Southbank Centre w Londynie. Jego utwory wykonywane są w kraju i za granicą na koncertach oraz festiwalach w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Anglii, Hiszpanii, Niemczech, Rosji, Francji, Estonii, w Australii, we Włoszech i na Węgrzech. Mimo że muzyka poważna jest jego głównym obszarem działalności artystycznej, jest otwarty na eksperymenty w zakresie muzyki elektronicznej i alternatywnej, co wpływa na kształtowanie jego stylu. Andrzej Karałow łączy inspiracje pochodzące z różnorodnych dyscyplin artystycznych w jego własny, unikalny język muzyczny. W 2019 roku nakładem DUX ukazała się jego pierwsza monograficzna płyta Through z kameralnymi kompozycjami, a w 2020 jego misterium De invitatione mortis na 3 solistów, chór męski, oktet i elektronikę do słów M. Papierskiego na dwupłytowym albumie wydanym przez Chopin University Press. Album był nominowany do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii Album Roku: Muzyka Oratoryjna i Operowa. W 2019 roku ukazała się jego płyta After All (Requiem Records) z recitalem kameralnym w duecie z saksofonistą Pablem Sanchez-Escariche Gaschem. W 2018 roku wydał album Wir (Requiem Records) z elektroakustycznymi improwizacjami nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim. Jego utwory i interpretacje wydane zostały na kilkunastu albumach przez takie wytwórnie jak: Ablaze Records (Australia–USA), DUX, Requiem Records czy Kroniki Warszawskiej Jesieni. Jako pianista solista koncertuje w prestiżowych salach w kraju i za granicą oraz występuje z towarzyszeniem renomowanych orkiestr symfonicznych, takich jak Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia czy Polska Orkiestra Radiowa. Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Stowarzyszenia Pro Polonia (dwukrotnie), Rektora UMFC. W 2014 roku otrzymał Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a 2015 roku otrzymał stypendium „Młoda Polska”.

Jérôme NOETINGER (1966) jest kompozytorem, improwizatorem i artystą dźwiękowym, który pracuje z urządzeniami elektroakustycznymi, takimi jak magnetofon szpulowy Revox B77 i taśma magnetyczna, syntezatory analogowe, stoły mikserskie, głośniki, mikrofony, różne elektroniczne przedmioty codziennego użytku i elektronika domowej roboty. Występuje zarówno solo, jak i w zespołach (Cellule d’Intervention Metamkine, Le Un, Hrundi Bakshi, Les Sirènes, Proton…), często współpracuje z innymi muzykami (Sophie Agnel, Lionel Marchetti, Aude Romary, Angelica Castello, Antoine Chessex, Anthony Pateras, Anne-Laure Pigache…). Od 1987 do 2018 roku był dyrektorem Metamkine, organizacji non-profit zajmującej się dystrybucją muzyki improwizowanej i elektroakustycznej. W latach 1987-2014 Jérôme był członkiem komitetu redakcyjnego kwartalnika o współczesnym dźwięku, poezji i performansie „Revue & Corrigée”. Przez dziesięć lat od 1989 roku był członkiem i koordynatorem programowym wystaw, koncertów i kina eksperymentalnego w Le 102 rue d’Alembert w Grenoble.

 

Andrzej Karałow : fot. Zuza Gąsiorowska
Jérôme Noetinger : fot. Yannick Siegel

Skip to content