Aktualności

Promocja książki o STOCKHAUSENIE

Promocja książki o STOCKHAUSENIE

Spotkanie promocyjne książki Moniki Pasiecznik „Rytuał superformuły. Karlheinz Stockhausen: Licht. Die Sieben Tage der Woche”

 

19 kwietnia (czwartek), godz. 17:00
Ośrodek Rozdroża, ul. Krakowskie Przedmieście 39, Lublin
Wstęp wolny

 

W spotkaniu wezmą udział Monika PasiecznikJan Topolski.

 

 

 

 

Karlheinz Stockhausen należał do najbardziej kontrowersyjnych, fascynujących i wpływowych osobowości artystycznych XX wieku. Twierdził, że pochodzi z Syriusza, ma kontakty z Lucyferem, a zamach na WTC jest największym dziełem sztuki wszech czasów.

Niektórzy widzą w nim geniusza muzycznego, który niczym mnich poświęcił się swej sztuce. Inni – hochsztaplera z wyrachowaniem kreującego swój medialny wizerunek. Co kryje utrwalona na zdjęciach chmurna twarz kompozytora? Jakiego rodzaju doświadczenia, idee i pragnienia legły u podłoża jego utworów, np. kwartetu na smyczki i cztery śmigłowce?

Rytuał superformuły przez pryzmat tworzonego przez 26 lat, monumentalnego cyklu operowego LICHT ukazuje muzyczne, biograficzne i światopoglądowe źródła estetyki Stockhausena. To pierwsze w Polsce obszerne i zarazem przystępne ujęcie jego twórczości.

Mówi się czasami, że Stockhausen był europejskim Cage’m. Twórcy spotkali się po raz pierwszy w 1954 roku i było to wydarzenie niezwykle inspirujące – przynajmniej dla Stockhausena. W 1961 roku niemiecki kompozytor stworzył happening muzyczny Originale, który bezpośrednio nawiązywał do wystawionego rok wcześniej w Nowym Jorku Theater Piece Cage’a. To bodaj jedyny przypadek tak jednoznacznego nawiązania do dzieła innego kompozytora – Stockhausen lubił wszak podkreślać swą niezależność. Co fascynowało go w filozofii Cage’a? Jaką rolę odegrała w tym religijność?

 

Monika Pasiecznik

Dziennikarka, krytyczka muzyczna, felietonistka, eseistka, redaktorka, kuratorka, jest absolwentką filologii polskiej (specjalizacja teatrologiczna) na Uniwersytecie Wrocławskim (2005) i teorii muzyki na Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2008, dyplom z wyróżnieniem). W latach 2002-2005 muzyczna i teatralna recenzentka wrocławskiej „Gazety Wyborczej”. Od 2005 stała współpracowniczka „Ruchu Muzycznego”. Od 2006 stała felietonistka muzyczna miesięcznika „Odra”. W latach 2007-2010 współpracowała z Programem 2 Polskiego Radia. Publikowała również w „Glissandzie”, dwutygodnik.com, „Ricie Baum”, „Die Presse”, „Formacie P”, „Recyklingu idei”. W latach 2009 i 2011 członkini komisji programowej Międzynarodowego Festiwalu „Musica Electronica Nova” we Wrocławiu. Kuratorka Kina Dźwięku w ramach Europejskiego Kongresu Kultury we Wrocławiu (2011). Stypendystka Ministerstwa Edukacji (1998), Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009), Stockhausen Stiftung für Musik (2005, 2010), Instytutu Adama Mickiewicza (2010), Goethe-Institut (2011).

 

Jan Topolski

Muzykolog, studiował również filozofię na UW. Od 2003 roku współpracuje jako krytyk muzyczny i filmowy z krajowymi pismami i radiofoniami, jak i mediami zagranicznymi. Opublikował liczne artykuły w książkach o muzyce i kinie oraz zredagował książki „Złota era kina węgierskiego. Lata 60-70” (z Robertem Kardzisem, 2009), „Nowe kino Turcji: (2010) i „Nowa muzyka amerykańska” (2010). Współzałożyciel i w latach 2004-11 redaktor naczelny „Glissanda” – jedynego polskiego magazynu poświęconego muzyce współczesnej. Współpracował (w zakresie programu, jury, moderacji i tekstów) z m.in.: Instytutem Adama Mickiewicza, Narodowym Instytutem Audiowizualnym, Operą Narodową, Warszawską Jesienią, Sacrum Profanum, Ad Libitum, Musica Electronica Nova, Dux s.j., Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Galerią Zachęta, Afrykamerą, Filmami Świata Ale Kino!, Między kadrami. Trzykrotnie był krajowym i zagranicznym stypendystą: Deutscher Musikrat (Polska-Niemcy, 2004-05), Paul Sacher Stiftung (Szwajcaria, 2009), MKiDN (Polska, 2011). Od 2007 roku związany zawodowo z Międzynarodowym Festiwalem Filmowym NOWE HORYZONTY jako selekcjoner nowych filmów, kurator sekcji retrospektywnych, prelegent w ramach NH Edukacji filmowej. Od 2010 roku konsultant Mariusza Trelińskiego, dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, w zakresie opery współczesnej i zamówień u polskich kompozytorów.

 

Spotkanie organizowane we współpracy z Krytyką Polityczną.
www.krytykapolityczna.pl

Skip to content