Aktualności

26. Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena – recital Juana Péreza Floristána

26. Wielkanocny Festiwal im. L. van Beethovena – recital Juana Péreza Floristána

Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA zaprasza na Recital fortepianowy Juana Péreza Floristána – zwycięzcy Artur Rubinstein Competition Tel Aviv 2021 .

Recital odbędzie się 11 kwietnia 2022 roku o godzinie 18:00 w Sali Wielkiej Trybunału Koronnego w Lublinie (ul. Rynek 1).

Wydarzenie zostało objęte Honorowym Patronatem Ambasadora Hiszpanii, Ambasady Izraela w Polsce oraz Prezydenta Miasta Lublin.

Wstęp wolny. Ilość miejsc ograniczona – zapraszamy po odbiór bezpłatnych wejściówek do siedziby Ośrodka ROZDROŻA przy ul. Peowiaków 12 w Lublinie.

PROGRAM

Fryderyk Chopin:

24 Preludia

Franz Liszt:

Années de Pèlerinage „Italie”

  • Lo sposalizio
  • Il pensieroso

Richard Wagner/Franz Liszt:

Isoldes Liebestod

Franz Schubert:

Wanderer Fantasie

Juan Pérez Floristán – fortepian

Sławomir Holland – oprawa słowna

Fragment spektaklu wg Abrahama Suckewera „Do Polski”

Poemat „Do Polski” Abrahama Suckewera jest wyznaniem miłości do ojczyzny, której pełne oblicze stanowi różnorodność. Tęsknota, która każe się autorowi mierzyć z wiejącą grozą prawdą o swym kraju, płynie z miłości. Bo tylko z miłości można wypowiedzieć najtrudniejsze prawdy. Jak te o wojnie, która dała moc ludzkiej podłości, dzielącej świat na tych, którzy mają i nie mają prawa istnieć. Podłość ta ma twarze konkretnych ludzi, gnieździ się w konkretnych sytuacjach. Grozę budzi fakt, że zachowała swoją moc również po wojnie i jest niczym monstrum strzegące wejścia komuś do własnego domu.

O ARTYSTACH

Juan Pérez Floristán – zdobywca I nagrody oraz nagrody publiczności na Międzynarodowym Mistrzowskim Konkursie Pianistycznym im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie w 2021 roku, I nagrody oraz nagrody publiczności na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Palomy O’Shea w Santander w 2015 roku, I nagrody na Konkursie Steinwaya w Berlinie w 2015 roku oraz Medalu Miasta Sewilli. Mimo swojego wieku – ma zaledwie 29 lat – Juan Pérez Floristán stał się wzorem dla młodych pokoleń muzyków hiszpańskich i europejskich.

Debiutował w najważniejszych salach koncertowych świata, takich jak Carnegie Hall, Royal Albert Hall (z orkiestrą BBC Philharmonic na Festiwalu Proms), Wigmore Hall, Herkulessaal w Monachium, Tonhalle w Zurychu, Narodowa Sala Koncertowa im. Béli Bartóka w Budapeszcie czy Teatro La Fenice w Wenecji. Jego nagrania obejmują płytę CD z Orkiestrą Koncertową BBC z Londynu, solową płytę CD dla Naxos (z utworami Liszta, Schumanna i Beethovena) oraz dwie płyty CD z utworami kameralnymi Schuberta, Szostakowicza i Brahmsa.

Od 2020 roku uczy gry na fortepianie w Fundacji Barenboima w Sewilli, zaś od 2021 roku prowadzi praktyczne zajęcia z rytmiki w szkole aktorskiej La Colmena w Sewilli. Od roku 2021 jest oficjalnym artystą firmy Yamaha.

Sławomir Holland – aktor, absolwent PWST we Wrocławiu. Współpracował z wieloma stołecznymi scenami, od 2007 roku był członkiem zespołu i do dziś współpracuje z Teatrem Ateneum. Ma w swoim dorobku wiele głównych i znaczących ról teatralnych oraz udział w ponad stu filmach i serialach. Przedstawienie „Josela Rakowera rozmowa z Bogiem” z jego udziałem otrzymało w 2012 r. Nagrodę Publiczności na III Łódzkim Festiwalu Monodramu „Mono w Manu”. Od 2012 roku koncertuje w Polsce i za granicą, wykonując partię Narratora w słynnych „Siedmiu Bramach Jerozolimy” oraz „Pasji wg św. Łukasza” Krzysztofa Pendereckiego.

O FESTIWALU

Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena powstało 24 września 2003 roku w Krakowie. Założycielem instytucji jest prezes Elżbieta Penderecka. Podstawową działalnością Stowarzyszenia jest organizacja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena oraz promocja muzyki klasycznej.

Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena organizowany jest od 1997 r., roku upamiętniającego 170. rocznicę śmierci twórcy opery Fidelio i IX Symfonii. Od 2004 roku odbywa się w Warszawie (pierwsze 7 edycji w Krakowie). Festiwal na stałe wpisał się w krajobraz kulturowy, nie tylko Polski, ale i Europy, czyniąc okres oczekiwania na Święta Wielkanocne pełniejszym doświadczeniem. Od października 2001 roku Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena został członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Festiwali w Gent (Belgia).

Festiwal Wielkanocny jest, nie tylko od 24 lat ważnym wydarzeniem artystycznym, uznawanym za jedno z najważniejszych w Europie, ale także – dzięki wypracowanym przez lata narzędziom promocji – międzynarodową platformą networkingową, będącą miejscem spotkań wybitnych muzyków ze wszystkich kontynentów, jak również przedsięwzięciem pomagającym kreować wizerunek Polski i polskich miast (Festiwal odbywa się w Warszawie i wielu miastach Polski – Krakowie, Katowicach, Wrocławiu, Lublinie, Zabrzu, Radomiu, Gdańsku, Szczecinie, i od 2019 Jeleniej Górze, Sopocie, Kazimierzu Dolnym);

Program każdej edycji Festiwalu jest inny, pokazuje ciekawe i różnorodne osiągnięcia muzyki światowej i europejskiej, a także polskiej. Program  Festiwalu ma na celu prezentacje utworów Beethovena z wielu perspektyw i w różnych kontekstach co pomaga zrozumieć, skąd Beethoven czerpał inspirację, jak jego muzyka wpłynęła na innych kompozytorów, a także jakie jest miejsce spuścizny Beethovena we współczesnej kulturze. Od pierwszej edycji Wielkanocny Festiwal słynie z organizacji wystaw manuskryptów muzycznych, które są jednym ze skarbów światowego dziedzictwa kulturowego. Podczas wystaw, odbywających się co roku w Bibliotece Jagiellońskiej, prezentowane są bezcenne autografy Bacha, Haydna, Mozarta, Beethovena, Chopina Schumanna i Brahmsa, a także najcenniejsze zabytki polskiej muzyki. Całość dopełniają międzynarodowe sympozja muzykologiczne współorganizowane z Akademią Muzyczną w Krakowie, którego tematyka nierozłącznie wiąże się w myślą przewodnia danej edycji Festiwalu i oscyluje w sposób szeroki wokół twórczości i dziedzictwa muzyki Patrona wydarzenia. Owocami sympozjów są publikacje naukowe zawierające teksty w języku polskim i obcym.

Wszystkie wydarzenia festiwalowe są zorganizowane wokół głównego tematu, myśli przewodniej danej edycji, który w roku 2022 brzmi „Beethoven – ojciec wielkiego symfonizmu”.

Elżbieta Penderecka, Dyrektor Generalny Festiwalu, konsekwentnie realizuje zamierzenia mające na celu, by starannie dobrany program koncertów był interpretowany przez najlepszych artystów z całego świata.

Znakiem rozpoznawalnym Festiwalu są publikacje, takie jak książki programowe czy foldery wydarzeń towarzyszących, które mają nie tylko wysoki walor merytoryczny, ale i artystyczny po przez dobór wysokiej klasy papierów, technik poligraficznych czy artystów grafików, którzy czuwają nad stroną wizualną materiałów. Wizytówką Festiwalu są także plakaty zaprojektowane przez tak wybitnych artystów jak Ryszard Horowitz, Rafał Olbiński, Stasys Eidrigevičius, Wojciech Siudmak, Grzegorz Stec, Witold Siemaszkiewicz, Andrzej Pągowski, Marianna Sztyma, Wilhelm Sasnal i Monika Zawadzki.

Niemal dwa festiwalowe tygodnie to święto muzyki, na którym oprócz koncertów symfonicznych i kameralnych, oratoriów i oper odbywa się wiele wydarzeń towarzyszących. Wraz z Międzynarodowym Sympozjum Muzykologicznym w Warszawie, Wystawą Manuskryptów, Stowarzyszenie organizuje także Kursy Mistrzowskie dla młodych muzyków, będące niepowtarzalna okazją do obcowania młodych muzyków z wybitnymi osobowościami artystycznymi. Festiwal ma swoje stałe miejsce w kalendarzu i odbywa się w Warszawie zawsze na dwa tygodnie przed Świętami Wielkanocnymi. Ponadto dzięki starania Organizatorów i realizacji misji mającej na celu promocję muzyki na terenie całego kraju, festiwal rozszerzył swoja formułę i organizuje koncerty towarzyszące wydarzeniu m.in. w Krakowie, Katowicach, Lublinie, Zabrzu, Radomiu, Gdańsku, Sopocie, Wrocławiu.

ORGANIZATOR: Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych ROZDROŻA

PARTNER: Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena

Skip to content