Ukraiński kostium teatralny XX-XXI wieku. Fotografie. Szkice. Kostiumy
Wystawa będąca przeglądem ukraińskich kostiumów i projektów, które powstawały od lat 20. XX wieku po czasy współczesne, zostanie zaprezentowana w ramach Galerii Rozdroża.
Ukraiński kostium teatralny to dziedzina, która nie tylko odzwierciedla bogatą kulturę i tradycje, ale również ewoluuje wraz z rozwojem sztuki teatralnej w XX i XXI wieku. Na wystawie przyjrzymy się, jak na przestrzeni lat zmieniały się projekty kostiumów, jakie były dominujące trendy, oraz jak te przemiany oddają społeczne i artystyczne zmiany w Ukrainie.
Fotografie jako Świadectwo Przemian
Fotografie kostiumów teatralnych są nieocenionym źródłem wiedzy o ewolucji sztuki scenicznej. Ukazują one nie tylko sam strój, ale także kontekst, w jakim był używany – od wielkich, klasycznych spektakli po nowoczesne, eksperymentalne przedstawienia. Przeglądając te zdjęcia, można dostrzec, jak zmieniały się materiały, kroje i detale kostiumów, co jest odzwierciedleniem trendów i technologii dostępnych w danym okresie. Na ekspozycji znajdują się zdjęcia z występów, oryginalne szkice kostiumów i zrealizowane kostiumy, które będą prezentowane na manekinach.
Szkice Kostiumowe – Początki Kreacji
Szkice to pierwszy krok w tworzeniu kostiumu teatralnego. To na papierze rodzi się koncepcja, która później zostaje przeniesiona na scenę. W ciągu XX i XXI wieku ukraińscy artyści tworzyli szkice, które łączyły tradycyjne motywy z nowoczesnymi inspiracjami. Te prace są nie tylko funkcjonalne, ale także artystyczne, często same w sobie stanowią dzieła sztuki.
Kostiumy na Scenie – Połączenie Tradycji z Nowoczesnością
Kostiumy teatralne na Ukrainie zawsze były czymś więcej niż tylko ubraniem dla aktorów. Pełnią one rolę kluczowego elementu spektaklu, który pomaga w budowaniu postaci oraz nastroju. W XX i XXI wieku twórcy nieustannie eksperymentowali, łącząc tradycyjne ukraińskie wzory i techniki z nowoczesnymi, czasem nawet awangardowymi, trendami. Rezultatem są kostiumy, które z jednej strony oddają hołd przeszłości, a z drugiej są otwarte na przyszłość.
Ukraiński Kostium Teatralny jako Element Dziedzictwa Kulturowego
Ukraiński kostium teatralny to bogate dziedzictwo, które zasługuje na uwagę i głębszą analizę. Jego rozwój na przestrzeni XX i XXI wieku pokazuje, jak tradycja może współgrać z nowoczesnością, tworząc niepowtarzalne dzieła sztuki scenicznej. Zdjęcia, szkice i same kostiumy są świadectwem niezwykłej kreatywności i głębokiego zrozumienia kultury, które przenikają ukraińską scenę teatralną.
Wystawa przedstawia rozwój kostiumów teatralnych i ich różnorodność w Ukrainie w ciągu ostatnich 100 lat, uwzględnia prace znanych ukraińskich artystów wywodzących się z różnych pokoleń, regionów, szkół i stylów. Kostiumografów tworzących na przestrzeni ostatnich stu lat, którzy wnieśli wielki wkład w rozwój sztuki, w szczególności prace: Wadyma Mellera, Anatola Petryckiego, Myrona Kypriyana. A także współczesnych artystów, pracujących w państwowych teatrach narodowych i miejskich lub realizujących głośne niezależne projekty artystyczne w całej Ukrainie, m.in.: Hanna Ipatieva, Olena Polishchuk, Danyila Kolot, Nataliya Rydvanetska, Oleg Tatarynov, Inessa Kulchytska i kurator projektu Bohdan Polishchuk. Na wystawie zobaczyć będzie można również prace utalentowanych studentów szkół artystycznych, którzy wkraczają na ścieżkę zawodową: Vasylyna Bezheryanu, Anna Mashkovska, Maria Chornoshkur, Kateryna Marchenko, Kateryna Tyshchenko.
Wernisaż wystawy odbędzie się 23 września godz. 18.00, w Muszli Koncertowej w Ogrodzie Saskim w Lublinie
Ekspozycja jest bezpłatna i otwarta dla zwiedzających w dniach 23 – 29 września.
Wystawa jest częścią międzynarodowego projektu, który pozarządowa organizacja Galeria Scenografii we Lwowie realizuje w partnerstwie z Ośrodkiem Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża, Fundacją Rozwoju Marketingu Terytorialnego „PlaceID”, Muzeum Teatru, Muzyki i Kina w Kijowie (Ukraina) oraz z Instytutem Ukraińskim, przy wsparciu Ukraińskiego Funduszu Kultury.
Kuratorzy projektu: Barbara Żarinow, Bohdan Polishchuk, Tetiana Rudenko.
Kierownik projektu Oleg Oneschak.